„Największym wyzwaniem jest zmiana mentalności ludzi, którzy poruszają się po mieście autami.” - taką tezę stawia Janusz Stankowiak, Prezydent Starogardu Gdańskiego. Zapraszamy do lektury wywiadu.
Maciej Mikulski, Transport-Publiczny: Starogard Gdański bardzo silnie w swojej polityce akcentuje poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Proszę powiedzieć, jakie recepty ma miasto?
Janusz Stankowiak, Prezydent Starogardu Gdańskiego: Poprawiliśmy bezpieczeństwo nie tylko poprzez instalację ponad 120 kamer monitorujących, ale poprzez inwestycje w doświetlenie przejść dla pieszych, wymianę opraw oświetleniowych, likwidację skrzyżowań kolizyjnych i zastąpienie ich rondami. Zdecydowanie poprawiliśmy też jakość dróg, w zasadzie całą infrastrukturę drogową. Wszystkie najważniejsze arterie w mieście zostały zmodernizowane.
Jak zatem mieszkańcy poruszają się po mieście?
Autobusami miejskimi, hulajnogami elektrycznymi, rowerami, spacerując – Starogard Gdański jest miastem średniej wielkości, ale na upartego, z wyjątkiem dzielnic położonych na obrzeżach miasta - wszędzie można dojść pieszo.
Wspomniał Pan o komunikacji miejskiej. Jak ten system wygląda w Starogardzie?
W Starogardzie Gdańskim przedsiębiorstwem odpowiedzialnym za transport zbiorowy jest Miejski Zakład Komunikacji, który funkcjonuje jako Samorządowy Zakład Budżetowy. Miasto jest jego 100% właścicielem. Podstawowym przedmiotem działalności Zakładu jest świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, które wykonuje poprzez gminne przewozy pasażerskie oraz przewóz o charakterze użyteczności publicznej. Dane za 2024 rok: ilość przewiezionych pasażerów (na postawie sprzedanych biletów) - 2 795 495, ilość pasażerów korzystających z przejazdów bezpłatnych - 1 257 973, czyli razem - 4 053 468, ilość wykonanych wozokilometrów ogółem - 1 210 106, wpływy ze sprzedaży biletów - 3 013 812 zł.
Jakie inwestycje w transport i infrastrukturę przeprowadziło miasto w ostatnich latach?
W 2018 roku w ramach inwestycji „Budowy i skomunikowania węzła integracyjnego w Starogardzie Gdańskim” miasto zakupiło 11 autobusów marki Autosan. W latach 2018-2024 miasto wybudowało lub zmodernizowało 30 dróg za kwotę 43 161 657 zł w tym dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych wniosło 17 071 740 zł. Praktycznie wszystkie ulice, po których poruszają się autobusy komunikacji miejskiej, zostały zmodernizowane. Starogard Gdański zainwestował również w doświetlenie przejść dla pieszych oraz w aktywne przejścia dla pieszych (obecnie jest ich pięć).
Uważam, że Starogard Gdański rozwija się w sposób zrównoważony i dynamiczny. Przez ostatnie 10 lat Miasto bardzo się zmieniło, wypiękniało, stało się bardziej funkcjonalne i sprzyjające mieszkańcom. Jeśli chodzi o transport publiczny – ostatnia inwestycja stricte w wymianę taboru odbyła się w 2018 roku. W tym i przyszłym roku, planujemy zainwestować nowe środki w zakup docelowo 5 autobusów zeroemisyjnych.
Powiedział Pan już słowo o planach miasta. Proszę nieco rozwinąć ten temat.
Planowane zadania to przygotowanie i wdrożenie projektu poprawy jakości powietrza i stanu środowiska naturalnego poprzez wymianę taboru komunikacyjnego do przewozów o charakterze użyteczności publicznej na pojazdy zeroemisyjne/niskoemisyjne. Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń powietrza, emisji gazów cieplarnianych oraz obniżenie hałasu poprzez zakup taboru transportu publicznego zeroemisyjnego – taboru komunikacji zbiorowej obejmującego autobusy elektryczne.
Ponadto zakup dwóch autobusów elektrycznych spełniających wymogi zeroemisyjnego transportu publicznego wraz z niezbędną infrastrukturą, tj. stacjami ładowania. W kolejnym etapie planujemy dokupienie kolejnych 3 autobusów elektrycznych wraz z zapewnieniem odpowiedniej infrastruktury.
Czy uważa Pan, że potrzeby transportowe mieszkańców Starogardu Gdańskiego są dobrze zaspokajane?
Potrzeby transportowe mieszkańców Starogardu Gdańskiego rosną wraz z rozbudową miasta o nowe osiedla mieszkaniowe. Staramy się odpowiednio modyfikować rozkłady jazdy i dostosowywać je do tych potrzeb. W 2023 roku dostosowaliśmy trasy dwóch linii autobusowych do potrzeb mieszkańców w związku z powstaniem nowego osiedla, zmieniliśmy też częstotliwość przejazdów oraz ustaliliśmy nowe ceny biletów. Wprowadziliśmy tzw. bilet korespondencyjny, który ma na celu wykorzystanie komunikacji miejskiej w sposób bardziej efektywny.
Na pewno mają zatem Państwo zdefiniowane największe wyzwania w zakresie transportowym.
Największym wyzwaniem jest zmiana mentalności ludzi, którzy poruszają się po mieście autami. Jak zachęcić ich do korzystania z miejskiej komunikacji? Mniej samochodów to większa przepustowość ruchu w godzinach szczytu. Wyzwaniem jest też wymiana taboru na bardziej ekonomiczny i ekologiczny. Ponadto finansowanie Miejskiej Komunikacji – koszty rosną, a dochody spadają.
Wspomniał Pan o zmianie mentalności kierowców. Zapewne pomaga w tym także Strefa Płatnego Parkowania? Jak ją Pan ocenia?
Oceniam na plus. Pozytywnie. W Starogardzie Gdańskim mamy obecnie trzy strefy: obejmujące Rynek, parking przy Starogardzkim Centrum Kultury oraz strefę ogólną, do której zaliczamy kilka parkingów m.in. przy Przychodni Lekarskiej i Stadionie Miejskim. Strefa funkcjonuje od poniedziałku do piątku. Strefy płatnego parkowania wywołują ruch na tych parkingach co ułatwia życie mieszkańcom i przyjezdnym do Starogardu. W 2024 roku z tytułu opłat w strefach płatnego parkowania Miasto uzyskało przychód w kwoce 719 406 zł. Oczywiście myślimy o rozszerzeniu tych stref o nowe przestrzenie. Jesienią tego roku temat zostanie przedstawiony Radzie Miasta.
Jakie działania podejmuje miasto w celu promowania ekologicznych form przemieszczania się po mieście?
Miasto od wielu lat bierze czynny udział w Europejskim Mobilnym Weeku, który od 2022 roku jest kontynuacją Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Przez cały tydzień zachęcamy i promujemy ekologiczne środki lokomocji.
Starogard Gdański oferuje bezpłatną komunikację dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych za okazaniem legitymacji szkolnej. W każdy poniedziałek dla kierowców autobusy komunikacji miejskiej są bezpłatne za okazaniem dowodu rejestracyjnego.
Proszę na zakończenie opowiedzieć, jaki Starogard Gdański chciałby Pan widzieć pod koniec tej kadencji w zakresie inwestycji drogowych i rozwoju transportu?
Zgodnie ze Strategią Rozwoju Miasta Starogard Gdański naszą wizją jest, aby w roku 2030 Starogard Gdański był bezpiecznym i atrakcyjnym miejscem do życia, otwartym dla mieszkańców, dobrze skomunikowanym, z atrakcyjnymi miejscami pracy, dbającym o swoje środowisko przyrodnicze i kulturowe.
Jeśli chodzi o inwestycje drogowe i rozwój transportu to chciałbym widzieć Starogard jako miasto bezpieczne z dobrą infrastrukturą drogową, bez korków, z bezpiecznymi przejściami dla pieszych i obwodnicą, która wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta.
Jednym z naszych celów jest zrównoważony rozwój przestrzenny miasta w oparciu o dobrze zaprojektowaną i zrealizowaną infrastrukturę techniczną. To wiąże się z wieloma inwestycjami. Od kilku lat realizujemy też Strategię Rozwoju Elektromobilności w Starogardzie Gdańskim. Podejmujemy działania niskoemisyjne w ramach walki ze smogiem, w tym realizację inwestycji w odnawialne źródła energii, termomodernizację obiektów użyteczności publicznej i budynków komunalnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.